Koszty podatkowe w działalności nierejestrowanej

Koszty podatkowe w działalności nierejestrowanejKoszty podatkowe w działalności nierejestrowanejKoszty podatkowe w działalności nierejestrowanej
maj
24
2024

Czym jest działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana to forma drobnej działalności zarobkowej prowadzona przez osoby fizyczne, która nie wymaga wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to korzystne rozwiązanie dla osób chcących zarabiać dodatkowo bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej.

Korzyści z prowadzenia działalności nierejestrowanej

Prowadząc działalność nierejestrowaną, nie trzeba m.in.:

  • uzyskiwać numerów NIP i REGON,
  • uiszczać składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej,
  • uiszczać zaliczek na podatek dochodowy.

Warunki prowadzenia działalności nierejestrowanej

Aby móc prowadzić działalność nierejestrowaną, przychód należny z tej działalności nie może przekroczyć w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia (do 30 czerwca 2024 r. limit ten wynosi 3181,50 zł). Ponadto, osoba podejmująca tego rodzaju działalność nie mogła wykonywać działalności gospodarczej w okresie ostatnich 60 miesięcy.

Opodatkowanie działalności nierejestrowanej

Przychody uzyskiwane z działalności nierejestrowanej są opodatkowane według zasad ogólnych (skali podatkowej). Oznacza to, że od uzyskiwanych przychodów można odliczyć koszty, czyli wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością, w celu uzyskania przychodu.

Jakie koszty można odliczyć?

Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć m.in.:

  • zakup towarów przeznaczonych na sprzedaż,
  • zakup materiałów do wytworzenia produktu.

Koszty te mogą być ponoszone zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej. W przypadku działalności nierejestrowanej nie ma obowiązku dokonywania rozliczeń za pośrednictwem rachunku bankowego.

Dokumentowanie kosztów

Obowiązkiem podatnika jest prawidłowe udokumentowanie oraz udowodnienie poniesienia danego wydatku i jego związku z prowadzoną działalnością. Zgodnie z aktualnymi interpretacjami, wystarczającym dowodem poniesienia wydatku może być nawet paragon fiskalny, mimo że nie ma na nim nazwiska nabywcy (por. https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/582338)

Jednak w praktyce dowód z paragonu może okazać się niewystarczający do celów rozliczenia. Dlatego zaleca się dołączanie do niego dodatkowych dokumentów, takich jak:

  • faktura wystawiona do paragonu,
  • potwierdzenie przelewu,
  • wyciąg bankowy.

Podsumowanie

Działalność nierejestrowana to korzystne rozwiązanie dla osób chcących prowadzić drobną działalność zarobkową bez konieczności rejestracji firmy. Ważne jest jednak, aby dokładnie dokumentować uzyskiwane przychody i poniesione koszty związane z działalnością, co umożliwi ich odliczenie w zeznaniu podatkowym. 

Zobacz również:

Dodaj tu swój tekst nagłówka

Kategoria: Aktualności • 2024-05-24